Az oldal böngészésével hozzájárul a cookie-k (sütik) használatához, amelyeket elemzésekhez, testreszabott tartalmakhoz és hirdetésekhez használunk. További információk >> Elfogadom
Menü

Egy szeretnivaló történet: ahogy a LEGO útjára indult

Tudtad, milyen sok változás volt a LEGO történetében? A mostanra világszerte ismertté vált játék létrehozása szinte a véletlen műve volt.
 

A LEGO vállalat 1932-es alapítása előtt
Ole Kirk Christiansen megbecsült ács volt saját ácsműhellyel,
azonban egy nehéz időszak alkalmával
be kellett fejeznie vállalkozását.


Nagyon sajnálta, ráadásul felesége elvesztését követően ki kellett találnia egy új vállalkozást, hogy négy fiával együtt talpra állhassanak.

Ácsként belevágott legújabb ötletének megvalósításába: elkezdett játékokat készíteni. Az ácsműhelyből megmaradt fadarabokból a legkülönfélébb játékokat alkotta, melyek hamar a környék elismert és közkedvelt játékaivá váltak. Egy napon pedig rámosolygott a szerencse, mert egy kereskedőt ámulatba ejtettek a játékai, és hatalmas megrendelést adott le. Így a műhely újra elindult, Ole újra felvette régi embereit, és kizárólag a legjobb fával dolgoztak, melynek gondos összeválogatását és előkészítését Ole irányította.

Azonban a kereskedő végül visszalépett az üzlettől, mert csődbe ment, így Ole maga vette kezébe a játékok eladását. Amilyen ügyes és körültekintő ács volt, annyira nehéz volt számára házról-házra járni játékaival és megpróbálni eladni őket. Végül nehezen, de sikerült minden játékot eladnia, így a család is megmenekült a csődtől.


Az idő múlásával nem keltek el elég gyorsan a játékok,
így 1934-ben Ole a megfelelő márkanevet kereste,
aminél végül a LEGO-ra esett a választása:
„leg godt” (jól játszani) dán kifejezésből.

A lego latinul pedig annyit jelent: összerakom.
 

A cég ezt követően kedvező fogadtatásra lelt, és egyre jobban termelt. Apja és fia, Godtfred, együtt vették meg a műhely új fűrészgépét, mellyel javult a játékok minősége, amiből Ole sose adott lejjebb a tökéletesnél. Ezt követően az 1930-as évek végén a LEGO már profitot termelt, és a második világháború idején is igyekeztek talpon maradni: úgy tűnt, minden a helyére került.

1942-ben egy sajnálatos tűzvész azonban porig rombolta a műhelyt, benne minden tervrajzzal. Ole elkeseredettségét legyőzve küzdötte vissza magát a piacra gyermekeivel és kollégáival. 1946-ra a LEGO már egy jól működő márka lett, és Ole Koppenhágában megismerte az új gépet: a műanyag présgépet. Kismackókat és egyéb figurákat kezdtek gyártani, de Ole ragaszkodott az eredeti kockákhoz, amiket teljesen újra tervezett, és elkezdték a gyártást. Egy kis stagnálás után Godtfred országjáró körútra indult, hogy értékesítse a LEGO játékokat, mely sikeresnek bizonyult, ezzel túllépve a pénzügyi válságon is.


1954-ben Godtfred egy londoni üzleti útról tartott hazafelé,
ahol váratlanul élete egyik legfontosabb, sorsdöntő megbeszélésébe
keveredett egy nagy bevásárlóközpont vezetőjével.

Ekkor villant fel neki az ötlet,
hogy egymással összefüggő játékok rendszerét kell létrehozniuk,
mely fejleszti a képzelőerőt és a kreativitást.


Ezt követően még abban az évben elkezdték legyártani a LEGO játékrendszer első darabjait. Az új játék rendkívüli áttörést jelentett a Kristiansen családnak, melyet most már számos országban is el tudtak adni.

Azonban még mindig szembesültek azzal a problémával, hogy az épített alkotások nem voltak elég stabilak. Ekkor Godtfred hosszas kísérletezés és gondolkodás után megalkotta a LEGO belsejében apró csövekkel ellátott prototípusát, mellyel stabil és erős játékok készültek. Ole azonban ezeket a sikereket nem élhette már meg, de egy újabb tűzeset után Godtfred irányítása alatt továbbra is virágzott a cég.

A fajátékokat ezután elhagyták, és kizárólag a LEGO játékrendszerre koncentráltak a vállalkozásban. Számos új modell készült, és a LEGO cég szerepe megerősödött a játékiparban. Godtfred nagyratörő terveit pedig megvalósította: elkészült a billundi repülőtér, ahonnan könnyedén tudták szállítani a LEGO termékeket a világ bármely részébe.  Ezután pedig a LEGO gyár bemutatása egyre nagyobb méreteket öltött, így megalkották LegoLand® élményparkot, a LEGO várost, ahol csak az első évben, 1968-ban 600.000 látogató járt.

A LEGO céljai pedig máig sem változtak: „a gyerekek fedezzék fel, tapasztalják meg és alkossák meg saját világukat, egy világot határok nélkül!”